Hova fejlődsz még Svert Kupa 2. rész - Verseny jelzései

Mindenki tudja, hogy fociban kézzel csak a kapus érhet a labdához, a kézilabdában meg pont lábbal tilos a labdához érni. De a vitorlás versenyzés szabályait csak nagyon kevesen ismerik, még a vitorlázók többsége sincs tisztába a verseny szabályokkal, sőt a vitorlás versenyzők között is sok a hiányos tudású versenyző.

Megint csak saját pédát hoznék fel, életem első versenyén a következő párbeszéd zajlott köztem és a mancsaftom között:
- Figyelj, dudáltak és felhúztak egy zászlót!
- Hú, az biztos jelent valamit.
- Jó de mit?
- Menjünk oda kérdezzük meg.
- Ne má, az olyan ciki.
- Jó akkor csináljuk azt amit a többiek.

Kicsit késve de elrajtoltunk mi is, követve más hajókat, aztán persze kiderült, hogy rossz osztállyal rajtoltunk, de tanultunk belőle. Még aznap délután bementünk egy vitorlás boltba és vettünk egy matricát amin a lobogójelzések vannak, felragasztottuk a hajóra és onnantól nem volt gondunk.

Ti ne járjatok így, ezért itt találjátok a verseny során használt jelzéseket.


VITORLÁS VERSENY JELZÉSEI


A látható-, és a hang-jelzések jelentése az alábbi. Egy fel vagy lefelé mutató nyíl (↑↓) jelenti a látható jelzés kitűzését, ill. bevonását. Egy pont (●) egy hangjelet; öt szaggatott vonás (– – – – –) ismételt hangjelzéseket; egy hosszú vonás (—) egy hosszú hangjelzést jelent. Amikor egy látható jelzést osztálylobogó(k) felett tűzik ki, akkor az csak arra az osztály(ok)ra vonatkozik.

Legelőször és leggyorsabban a halasztást jelző lobogót tanulja meg mindenki. A halasztó lobogó alatt kiegészítésképen a "H" és az a "A" lobogót használjuk rendszeresen. Míg a szám lobogók használatát még nem tapasztaltam a hazai versenyeken.






































Az érvénytelenítés jelzése alatt is kiegészítésképen a "H" és az a "A" lobogót használjuk rendszeresen.


A fenti előkészítő jelzéseket a rajteljárás során használják. A rajteljárás folyamán lobogó és hangjelzéseket használnak.

Legelső mozzanatként egy narancssárga lobogót húznak fel aminek jelentése, hogy leghamarabb 10 percen belül lehet rajt (több lehet de kevesebb nem), de ezt általában 10 percesnek használják a gyakorlatban, azaz 10 perc múlva rajt. 
5 perccel a rajt előtt húzzák az osztálylobogót, ha több osztályt egyszerre indítanak akkor a "V" lobogót használják.
4 percnél húzzák az előkészítő jelzéseket, amiket a fenti kép mutat. "P" "I" "Z" és "fekete" fentről lefelé haladva. A különbség az közöttük, hogy korai rajt esetén különböző módon kell javítani.
A "P" lobogó esetén csak újra átmenni a rajt vonalon.
"I" lobogó esetén a 30.1 szabály van érvényben. Ha az I lobogó kitűzésre került, és egy hajó testének, legénységének vagy felszerelésének bármely része a rajtjelzést megelőző utolsó percben a rajtvonal vagy valamelyik meghosszabbításainak pálya felőli oldalán van, a hajónak, mielőtt rajtol, a rajtvonal valamely meghosszabbítását keresztezve kell visszatérni annak rajt előtti oldalára.
"Z" lobogó esetén a 30.2 szabály van érvényben. Ha a Z lobogó kitűzésre került, a rajtjelzését megelőző utolsó percben a hajó testének, legénységének vagy felszerelésének egy része sem lehet a rajtvonal két végpontja és az első jel által meghatározott háromszögben. Ha egy hajó megsérti e szabályt és azonosítják, tárgyalás nélkül egy 20%-os pontbüntetésben kell részesíteni, amit a 44.3(c) szabály szerint kell kiszámítani. A hajót akkor is büntetni kell, ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, de nem büntethető, ha a rajtjelzés előtt azt halasztották vagy érvénytelenítették. Ha a hajót ugyanazon futam egy következő rajtkísérleténél hasonló módon azonosítják, akkor egy újabb 20%-os pontbüntetést kell kapnia.
"Fekete" lobogó esetén a 30.3 szabály van érvényben. Ha a fekete lobogó kitűzésre került, a rajtjelzését megelőző utolsó percben a hajó testének, legénységének vagy felszerelésének egy része sem lehet a rajtvonal két végpontja és az első jel által meghatározott háromszögben. Ha egy hajó megsérti e szabályt és azonosítják, tárgyalás nélkül ki kell zárni, még akkor is, ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, de nem büntethető, ha a rajtjelzés előtt azt halasztották vagy érvénytelenítették. Ha a rajtjelzés után általános visszahívást jeleztek vagy a futamot érvénytelenítették, a versenyrendezőségnek ki kell írnia a hajó rajtszámát a futam következő figyelmeztető jelzése előtt, és ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, a hajó nem vitorlázhat rajta. Ha mégis így tesz, kizárása nem ejthető ki a sorozat pontjainak számításakor.
1 perccel a rajt előtt a 4 percesnél felhúzott lobogót leveszik.
0 perckor azaz a rajt pillanatában az 5 percnél felhúzott osztálylobogót veszik le.


Ha a fentiek alapján elrajtolunk és esetleg kicsit korábban, akkor az alábbi visszahívó jelzéseket alkalmazzák. Az egyéni visszahívót akkor veszik le amikor a korai rajtos kijavítja hibáját, több korai rajtos esetén amikor az utolsó is javította hibáját. Ha nem megy vissza mindenki akkor 4 perc után leveszik.

Az általános visszahívót nagyobb mezőny esetében használják és sok esetben motorcsónakkal a mezőny előtt végigmennek, hogy mindenki lássa.






































Javaslom mindenkinek a Vitorlázás versenyszabályainak a letöltését és olvasgatását, és nem kell megijedni a közel 200 oldaltól, mert igazából az első 30-40 pontig lévő szabályokat használjuk a 99%-ban.



Jó szelet mindenkinek!
Diószegi Zoltán
Versenyző és edző