SVERT KUPA

Idén 2. alkalommal került megrendezésre Zamárdiban a Svert Kupa, amely egy régi (1929) verseny felélesztése. A fő szabály egyszerű, csak svertes hajóval lehet indulni a versenyen.

Az első versenyen 2015-ben 67 induló egység volt, míg idén 122 hajó indult neki a Zamárdi-Széplak-Zamárdi-Szántód-Tihany-Zamárdi útvonalú versenynek.

Az egész verseny a mozgató rugója Mátay László és felesége Éva, akik kitalálták és megvalósították az egész Svert Kupát. Rengeteg energiát öltek, nem csak a verseny szervezésébe hanem a különböző támogatók, szponzorok becserkészésébe és a marketingbe.

A Regatta Társasjáték már az első versenyen is a díjak között volt, akárcsak a másodikon, ahol a kis szélben és rajthalasztásban azon gondolkodtam, hogy hogyan tudnám a verseny fejlődésest segíteni. Aztán megfogalmazódott bennem, hogy a harmadikon már nem csak egy díj lesz a társas, hanem fel kell vállalnia a mezőny szakmai fejlődésének a segítését.

Ezért a téli időszak alatt, több részben szeretném végigvenni az alapvető szabályokat, lobogó jelzéseket, stratégiát és taktikát, néha néha kiszínezve 1-1 sztorival.

Kérlek tartsatok velem, de ne csak a lenti cikkekben hanem a 2017-es Svert Kupán is.

1. Rész - Kell egy jó rajt
2. Rész - Vitorlás verseny Jelzései
3. Rész - Rajt stratégia
4. Rész - Rajt taktika
5. Rész - Hajókezelés, csapatmunka


1. Rész - Kell egy jó rajt

Egy jó csapat úgy kezdődik, hogy végy egy jó kapust. Egy jó versenyt meg úgy lehet megnyerni, hogy végy egy jó rajtot.

Sokan azt gondolják, hogy "ó ráérünk rajtolni, úgy is a mi hajónk a gyorsabb, és azt az 1-2 métert simán behozzuk".    -   Na ők a vesztesek. 
Egy versenyen minden pillanatból a legtöbbet kell kihozni.
Nem beszélve arról, hogy az az 1-2 méter inkább 20-30. És innentől egy mezőnyben ragadt hajónak sokkal nehezebb dolga van.

Rajtoljunk jól, a legjobban. Lehetőleg a rajt pillanatában lépjük át a rajt vonalat (max 1-2 mp maradhat benne), a legnagyobb  sebességgel menjünk. És ami a legfontosabb, hogy tiszta szélben.

"Tiszta szél", ez fontosabb a sebességnél és az időzítésnél. Ugyanis a Svert Kupához hasonló nagyobb mezőnyt felvonultató versenyben a sok hajó megfogja a szelet. És aki a boly szél felöli oldalán van az kapja a tiszta szelet, míg aki mögötte van az zavart szélben vitorlázik.



A fenti kép a 2015-ös Svert Kupa rajtja után kb 1 perccel készült. Biztos volt a 420-asnál gyorsabb hajó, mégis a kis 420-as van elöl. Ha jól emlékszem É-ÉK szél fújt, és egy csapáson de élesen lehetett az első pályajelhez vitorlázni. A mezőny nagy része jobb csapáson rajtolt és kis idő után kifordult és ment egyenesen a bójára. A kis 420-as nem ment a mezőnnyel mert a sok hajó között nem kapott volna szelet, hiszen ő a legkisebb, ezért bal csapáson rajtolt inkább de tiszta szélben. Bal csapáson nincs útjoga, ezért biztos volt hajó aki lekeresztezte és el kellet engedni, ezért lehet, hogy az időzítés  csúszott egy kicsit de az belefért mert innentől tiszta szélben tudott haladni ami egy jó mezőny taktikával szinte biztos kategória győzelmet jelent.

Tehát akkor foglaljuk össze mi is kell a jó rajthoz:
- szabályok ismerete, 
- jó rajt stratégia,
- jó rajt taktika,
- jó hajókezelés,

Általában a szakkönyvek ezt a 4 dolgot írják, de én hozzátennék egy ötödiket is: az információt.

I N F O R M Á C I Ó = T U D Á S

Sokan futnak ki úgy egy verseny előtt, hogy nincsenek tisztában a dolgokkal és akkor jönnek a kérdések, szépen sorban. Számtalanszor átéltem én is személyesen az alábbi párbeszédeket:

- Hánykor lesz a rajt pontosan? És mennyi az idő, jól jár az órád? Kinél van egyáltalán óra? 
- Órám nincs, de itt a telefonom.
- Van rajta stopper?
- Nem tudom, biztos, csak most nem találom.
- Van rajta másodperc mutató?
- ööö azt se találok.
- Akkor tölts le gyorsan egy applikációt.
- Töltöm, .... de nincs net .... na végre, de melyiket töltsem ....... ez jó lesz ..... jaj elfogyott a keretem.

- I vagy P lobogós rajt lesz?
- Nem tudom, de nem mindegy?

- Na látjátok ki a király, mondtam hogy mi vagyunk a legjobbak. Vezetünk egy csomóval.
- Látja valaki a bóját?
- Merre kell lennie?
- Ott van.
- Látom. De melyik oldalról kell venni?
- Nem tudom, szerintetek?
- Szerintem jobbról vagy balról.
- Van valakinél versenykiírás?
- Nálam nincs, de mindjárt letöltök egyet. Ja már elfogyott a net keretem.
- Kinél van még okostelefon?
- Nálam van de már csak 5%-om van.

Hogy ne éljetek meg hasonló beszélgetéseket gyűjtsetek be minden infót verseny előtt amit be lehet gyűjteni.
Olvassátok el a versenykiírást, akár egyet vihettek is magatokkal a hajóra. 
Nézetek időjárás jelentést, hogy fog e változni a verseny alatt. 
Óra, telefon, okostelefon legyen nálatok mindig. 
Versenyrendező vagy bármilyen versenyrendezői kapcsolattartó elérhetősége legyen elmentve, akárcsak a vízi mentők száma.


2. Rész - Vitorlás verseny jelzései

Mindenki tudja, hogy fociban kézzel csak a kapus érhet a labdához, a kézilabdában meg pont lábbal tilos a labdához érni. De a vitorlás versenyzés szabályait csak nagyon kevesen ismerik, még a vitorlázók többsége sincs tisztába a verseny szabályokkal, sőt a vitorlás versenyzők között is sok a hiányos tudású versenyző.

Megint csak saját pédát hoznék fel, életem első versenyén a következő párbeszéd zajlott köztem és a mancsaftom között:
- Figyelj, dudáltak és felhúztak egy zászlót!
- Hú, az biztos jelent valamit.
- Jó de mit?
- Menjünk oda kérdezzük meg.
- Ne má, az olyan ciki.
- Jó akkor csináljuk azt amit a többiek.

Kicsit késve de elrajtoltunk mi is, követve más hajókat, aztán persze kiderült, hogy rossz osztállyal rajtoltunk, de tanultunk belőle. Még aznap délután bementünk egy vitorlás boltba és vettünk egy matricát amin a lobogójelzések vannak, felragasztottuk a hajóra és onnantól nem volt gondunk.

Ti ne járjatok így, ezért itt találjátok a verseny során használt jelzéseket.


VITORLÁS VERSENY JELZÉSEI


A látható-, és a hang-jelzések jelentése az alábbi. Egy fel vagy lefelé mutató nyíl (↑↓) jelenti a látható jelzés kitűzését, ill. bevonását. Egy pont (●) egy hangjelet; öt szaggatott vonás (– – – – –) ismételt hangjelzéseket; egy hosszú vonás (—) egy hosszú hangjelzést jelent. Amikor egy látható jelzést osztálylobogó(k) felett tűzik ki, akkor az csak arra az osztály(ok)ra vonatkozik.

Legelőször és leggyorsabban a halasztást jelző lobogót tanulja meg mindenki. A halasztó lobogó alatt kiegészítésképen a "H" és az a "A" lobogót használjuk rendszeresen. Míg a szám lobogók használatát még nem tapasztaltam a hazai versenyeken.






































Az érvénytelenítés jelzése alatt is kiegészítésképen a "H" és az a "A" lobogót használjuk rendszeresen.

A fenti előkészítő jelzéseket a rajteljárás során használják. A rajteljárás folyamán lobogó és hangjelzéseket használnak.

Legelső mozzanatként egy narancssárga lobogót húznak fel aminek jelentése, hogy leghamarabb 10 percen belül lehet rajt (több lehet de kevesebb nem), de ezt általában 10 percesnek használják a gyakorlatban, azaz 10 perc múlva rajt. 
5 perccel a rajt előtt húzzák az osztálylobogót, ha több osztályt egyszerre indítanak akkor a "V" lobogót használják.
4 percnél húzzák az előkészítő jelzéseket, amiket a fenti kép mutat. "P" "I" "Z" és "fekete" fentről lefelé haladva. A különbség az közöttük, hogy korai rajt esetén különböző módon kell javítani.
A "P" lobogó esetén csak újra átmenni a rajt vonalon.
"I" lobogó esetén a 30.1 szabály van érvényben. Ha az I lobogó kitűzésre került, és egy hajó testének, legénységének vagy felszerelésének bármely része a rajtjelzést megelőző utolsó percben a rajtvonal vagy valamelyik meghosszabbításainak pálya felőli oldalán van, a hajónak, mielőtt rajtol, a rajtvonal valamely meghosszabbítását keresztezve kell visszatérni annak rajt előtti oldalára.
"Z" lobogó esetén a 30.2 szabály van érvényben. Ha a Z lobogó kitűzésre került, a rajtjelzését megelőző utolsó percben a hajó testének, legénységének vagy felszerelésének egy része sem lehet a rajtvonal két végpontja és az első jel által meghatározott háromszögben. Ha egy hajó megsérti e szabályt és azonosítják, tárgyalás nélkül egy 20%-os pontbüntetésben kell részesíteni, amit a 44.3(c) szabály szerint kell kiszámítani. A hajót akkor is büntetni kell, ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, de nem büntethető, ha a rajtjelzés előtt azt halasztották vagy érvénytelenítették. Ha a hajót ugyanazon futam egy következő rajtkísérleténél hasonló módon azonosítják, akkor egy újabb 20%-os pontbüntetést kell kapnia.
"Fekete" lobogó esetén a 30.3 szabály van érvényben. Ha a fekete lobogó kitűzésre került, a rajtjelzését megelőző utolsó percben a hajó testének, legénységének vagy felszerelésének egy része sem lehet a rajtvonal két végpontja és az első jel által meghatározott háromszögben. Ha egy hajó megsérti e szabályt és azonosítják, tárgyalás nélkül ki kell zárni, még akkor is, ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, de nem büntethető, ha a rajtjelzés előtt azt halasztották vagy érvénytelenítették. Ha a rajtjelzés után általános visszahívást jeleztek vagy a futamot érvénytelenítették, a versenyrendezőségnek ki kell írnia a hajó rajtszámát a futam következő figyelmeztető jelzése előtt, és ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, a hajó nem vitorlázhat rajta. Ha mégis így tesz, kizárása nem ejthető ki a sorozat pontjainak számításakor.
1 perccel a rajt előtt a 4 percesnél felhúzott lobogót leveszik.
0 perckor azaz a rajt pillanatában az 5 percnél felhúzott osztálylobogót veszik le.


Ha a fentiek alapján elrajtolunk és esetleg kicsit korábban, akkor az alábbi visszahívó jelzéseket alkalmazzák. Az egyéni visszahívót akkor veszik le amikor a korai rajtos kijavítja hibáját, több korai rajtos esetén amikor az utolsó is javította hibáját. Ha nem megy vissza mindenki akkor 4 perc után leveszik.

Az általános visszahívót nagyobb mezőny esetében használják és sok esetben motorcsónakkal a mezőny előtt végigmennek, hogy mindenki lássa.






































Javaslom mindenkinek a Vitorlázás versenyszabályainak a letöltését és olvasgatását, és nem kell megijedni a közel 200 oldaltól, mert igazából az első 30-40 pontig lévő szabályokat használjuk a 99%-ban.



3. Rész - Rajt stratégia

Aki azt mondja, hogy nem fontos a jó rajt az csak mentegeti magát mert béna. Persze jönnek ilyenkor, hogy hosszú még a verseny, itt még nem dölt el semmi, stb........ na ezt nem szabad elhinni.
Gondoljatok csak Fa Nándi pár évvel ezelötti versenyére, ahol a rajt után kicsit beragadt és lemaradt a szélről. Esélye nem volt utolérni a többieket, mert azok egy "szél zónával" elörébb voltak és minden szelet hamarabb kaptak meg. Mikor meg egy szélcsendes zónába értek és közelükbe ért, akkor az elöttük lévők hamarabb kijutottak míg Ő még a közepén evickélt. És itt aztán volt ideje behozni a rajt utánni napokban összeszedett hátrányt, hiszen több mint 100 napig ment, de mégsem sikerült neki.

Ugyan ez van kicsiben minden vitorlás versenyen. Aki jól elkapja a rajtot az tiszta szélben senkitől sem zavartattva vitorlázhat. Minden frissülést Ő kap meg elöszőr és ezért folyamatosan növelheti az előnyét. Ha egy gyengülés jön abba is Ő ér bele először, viszont elsőnek is jön ki belőle. Ezért van az nagyon sok verseny esetében, hogy akinek jól sikerül a rajt, és akik először érnek az első bólyához azok el tudnak lépni a mezőnytől.
Persze vannak kivételek is, mint például a Kékszalagon Keszthelynél rendszeresen lavórba kerülő hajókat szépen kikerülik a többiek, de a vitorlás versenyek és főleg a pályaversenyek többségét olyan helyre rakják ahol nagyából egyforma körülmények vannak. Mondom nagyából, és ezért van, hogy a jó vitorlázó a kis különbségeket észre veszi a pályán és reagál rá.

Tehát akkor megegyezhetünk abban, hogy fontos a jó rajt? Mert akkor végre arról irhatok.

RAJT STRATÉGIA

Információ - ez a kulcs szó. Gyűjtsünk be minden infót amit lehet. 
Itt minden fontos lehet. Futam előtt legyünk tisztába a szabályokkal az időjárással és a várható változásával. A vízterülettel és annak sajátosságaival. Az ellenfelekkel, érdemes ismerni a gyenge és erős egységeket. Néhol még a menetrendszeri járatokra is érdemes figyelni, mert a pályán végigmenő tengeri komp igencsak meg tudja zavarni azokat akik nem számítanak rá.

De térjünk vissza a Balatonra, már a parton begyűjtünk minden infót amit lehet majd időben kimegyünk a pályára. A futam előtt érdemes egy kört menni, mindkét oldalra kihúzni, megfigyelni a szél erejének és irányának a változását. És a végén ha kirakták a rajt vonalat meg kell vizsgálni melyik a pozitív oldala. 

Tehát ha birtokunkban minden infó akkor kialakul bennünk a stratégia, amit több fő szempont alapján döntünk el.
-  Pozitív oldal: tudjuk, hogy az egyik oldal jobb mert ott erősebb a szél vagy pozitív irányba elfordul és ezért más nem veszünk figyelembe onnan rajtolunk.
- Ferde rajtvonal: a szélhez viszonyítva a rajtvonal sosem merőleges, egyik fele mindig közelebb van a szélhez, érdemes ott rajtolni. Futam előtt szélben állva látjuk melyik oldal van előrébb és onnan egy jól elkapott rajttal máris jónéhány hajóhossz előnyünk van azokkal szemben akik a másik oldalt választották.
- Gyenge egységek mellett: zsúfolt rajtvonalon kerüljétek az erős egységeket és inkább a gyengébb egységek mellett rajtoljatok. Ha időben megindultok vélhetően ők nem, így a közvetlen közeletekben nem lesz konkurens hajó és a saját tempótokat tudjátok vitorlázni.
- Beugrós rajt: ez az egyik kedvencem, gyakran csinálom is, a lényeg hogy a pálya felöl megyünk át a rajtvonalon és foglaljuk el a rajt pozíciónkat. Ez akkor jó ha sokan vannak előttünk, vagy figyelnek és fogni akarnak minket. Váratlan húzás.
- Ha nem tudunk semmit, vagy bizonytalanok vagyunk akkor maradjuk középen és figyeljük a mezőnyt. Rajtoljunk a vonal közepén és maradjunk a pálya közepén, ne húzzuk ki egyik szélét se. Nagyot nem hibázhatunk, de nyerni sem fogunk.


És egy utolsó jó tanács, hogy a legjobb rajthely csak a könyvek szerint a legjobb, mert mindenki onnan akar rajtolni. Legyél realista és ha nem vagy biztos magadban köss kompromisszumot és menj arrébb náhány hajóval.
Megint csak egy saját példát tudnék mondani: 2013 Grossetto Olaszország F18 VB ezüst csoport utolsó futama. 400 méteres kicsit luv rajtvonal, azaz a rajtoltató hajó közelebb van a szélhez, így az az optimális pozi a rajthoz. 84 hajós mezőnyben kb 30 akart onnan rajtolni. Persze fekete zászlós rajt volt, így az első próbálkozás után vagy 15 hajót kizártak. A 2. rajtnál már mindenki volt de még így is nagy volt ott a verekedés, én kb 50 méterrel lejjebb rajtoltam és a fölöttem lévő sok korai rajtos miatt engem nem is láttak a rendezőhajóról. Ezt kihasználva 1-2 méterrel hamarabb indítottam meg a hajómat és ez elég volt arra hogy a mezőnyből jól jöjjek el. Felettem a mezőny felét megint kizárták a másik fele meg nem tudott menni a korai rajtosok zavart szele miatt. Én meg senkitől sem zavarva saját tempót és irányt tudtam vitorlázni, nem kellett plusz fordulót beiktatni, nem volt zavart szelem, meg is nyertem a futamot.